Je eerste judowedstrijd

Je allereerste judowedstrijd is en blijft toch altijd een beetje spannend. Wat ga je allemaal doen, hoe werkt het nu precies en waar moet je eigenlijk naar toe.

Je krijgt de uitnodiging voor de wedstrijd van de leraar. In overleg met je ouders vul je dit papiertje in. Hierbij moet je ook invullen hoe zwaar je bent, wat je leeftijd is en welke band en of slip je hebt. Dit is om ervoor te zorgen dat je in een zo eerlijk mogelijke poule terecht komt. Dit alles gedaan? Dan lever je dit briefje weer in bij de leraar.

Ongeveer 10 dagen (soms korter)  voor aanvang van de wedstrijd krijg je de weegtijden te horen, deze komen dan ook op de website te staan.

Eindelijk, het is zover. Je hebt de sporthal gevonden en komt met je sporttas binnen. Het eerste wat je gaat doen is omkleden. Zorg dat je een schoon en goed passend judopak bij je hebt.

Ben je een meisje? Draag dan een wit T-shirt zonder opdruk, en als je lange haren hebt doe je deze in een vlecht of knot met een elastiekje zonder ijzer.

Ben je een jongen? Dan draag je geen T-shirts (ook geen hemd). Als je lang haar hebt moet dit ook in een vlecht of knot.

Ook moeten al je oorbellen en eventuele piercings in lip, wenkbrauw, of neus, uit of afgeplakt worden.

Als je van de mat af bent draag je slippers of sportschoenen. Op de mat altijd met blote voeten of sokken als je je warming-up doet.

Als je omgekleed bent, kun je gaan wegen, bij deelname aan JBN toernooien krijg je bij binnenkomst in de sporthal eerst een weegbriefje van de trainer.

Om te zien of iedereen eerlijk is ingedeeld moet je daar ook nog een keer op de weegschaal staan.

Dit doe je op de aangegeven tijd dat op het briefje staat vermeld.

Klaar met wegen? Dan kan je eventueel een warming up gaan doen, en wachten tot je geroepen wordt om ingedeeld te worden. Dan krijg je te horen op welke mat je moet judoën, en ga je zitten bij de desbetreffende mat.

Hoor je jouw naam nu als eerst geroepen worden door de mensen achter de tafel? Dan mag jij de witte band om. Je tegenstander moet de rode band dragen. Dit is voor de scheidsrechter zodat hij jou en de tegenstander uit elkaar kan houden.

Zodra je aan de beurt bent loop je via de buitenrand van de mat naar de juiste kant van de mat (witte band links van de jurytafel, rode band rechts). Op aanwijzen van de scheidsrechter stap je de mat op en ga je tegenover je tegenstander staan. Op aangeven van de scheidsrechter groet je naar elkaar.

Met hajime geeft de scheidsrechter aan dat de tijd en de wedstrijd start. Met matte wordt de tijd stop gezet en als de scheidrechter zijn armen kruist moet jij je pak in orde brengen.

Met sore-made is de tijd afgelopen en kan je op het score bord zien wie er heeft gewonnen

De schrijvers achter de tafel gooien dan een zakje op de mat. Je gaat weer netjes op je streepje staan. De scheidrechter wijst nu de winnaar aan. Wie gewonnen heeft krijgt het zakje van de scheidsrechter, je buigt en geeft je tegenstander een hand. Je loopt achteruit de mat af en bij de rand groet je nog eens.

De winnaar geeft het zakje af aan de schrijverstafel en noemt zijn naam. Dit is heel belangrijk, want ook de jurytafel kan wel eens een foutje maken.

Je gaat weer op de bank zitten, en wacht tot je naam opnieuw geroepen wordt voor je volgende partij.

Als je een prijs hebt gewonnen, wacht je op de prijsuitreiking (soms duurt dit best lang). Je gewichtsklasse, leeftijdsklasse en de andere prijswinnaars in jouw categorie worden omgeroepen en jij mag plaatsnemen op het podium. Dit doe je altijd in judopak.

divesen
waza-ari-new